Institut für Neuropathologie  
       

 

Aktuelles:


 

 

Informationen des Klinischen Multiple Sklerose-Zentrums Göttingen:

 

Mögliche Nebenwirkungen einer Daclizumab-Therapie

 

Schwere Enzephalitiden und Meningoenzephalitiden können nach einer Daclizumabtherapie auftreten und haben zur Marktrücknahme des Medikamentes geführt. Da diese Nebenwirkungen noch mehrere Monate nach Absetzen von Daclizumab auftreten können, müssen die Patienten langfristig gut beobachtet werden.

Eine kurze Beschreibung der bislang bekannten Krankheitsverläufe mit entsprechenden Nebenwirkungen finden Sie im unten angegebenen Abstrakt. Aufgrund der Erkenntnisse uns bekannter Verläufe empfehlen wir Folgendes:

1)    Sie sollten auf systemische Symptome wie Fieber oder gastrointestinale Symptome achten, welche zusätzlich zu Symptomen einer Meningo-/Enzephalitis auftreten.

2)    Untersuchungen der eosinophilen Granulozyten im peripheren Blut, welche erhöht sein können.

3)    Bei MRT-Kontrollen sollte neben neuen Kontrastmittel-aufnehmenden Läsionen auf eine meningeale Kontrastmittelaufnahme, eine Kontrastmittelaufnahme des Ependyms, der Hirnnerven oder spinalen Nerven geachtet werden. Auch Veränderungen, wie sie bei einer Vaskulitis gesehen werden, können auftreten.

4)    Im Liquor finden sich typischerweise eine erhöhte Zellzahl und ein deutlich erhöhtes Gesamtprotein.

 

Bei Fragen können Sie sich jederzeit gerne an uns wenden!

 

E-mail J. Borchert (MS-Nurse): ms-zentrum@med.uni-goettingen.de

 

Klinisches MS Zentrum der Universitätsmedizin Göttingen:

Prof. Weber (Neurologie), Prof. Huppke (Kinderklinik), Prof. Schittkowski (Augenklinik), PD Dr. Metz (Neuropathologie), Dr. Schregel (Neuroradiologie), Dr. Lammering (Klinische Neurophysiologie), 












Severe Meningo-/Encephalitis After Daclizumab Therapy for Multiple Sclerosis

 

Lidia Stork, MD, Wolfgang Brück, MD, Phillip von Gottberg, MD, Ulrich Pulkowski, MD, Florian Kirsten, MD, Markus Glatzel, MD, Sebastian Rauer, MD, Franziska Scheibe, MD, Helena Radbruch, MD, Eckhard Hammer, MD, Klarissa Hanja Stürner, MD, Barbara Kaulen, MD, Frank Hoffmann, MD, Sebastian Brock, MD, Marc Pawlitzki, MD, Tobias Bopp, Imke Metz, MD

 

 

Objective:

To summarize clinical, laboratory, radiological, and histological findings of seven patients who developed severe meningitis/meningoencephalitis after undergoing daclizumab therapy. Daclizumab had been approved for the treatment of relapsing multiple sclerosis, but approval was suspended in March 2018 due to reports of severe inflammatory brain disorders.

Methods:

Retrospective cohort study.

Results:

The patients (6 female, 1 male, median age 38 years) presented with encephalitis and/or meningitis with systemic symptoms such as a reduced general condition (7/7), fever (5/7), exanthema (5/7), or gastrointestinal symptoms (4/7). Secondary autoimmune diseases developed (2/7). Blood analysis revealed an increase in eosinophils (5/7). CSF analysis showed elevated cell numbers (median 74 cells/ml) and increased total protein (median 1240 mg/l). 6 patients fulfilled the diagnostic criteria for a drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms. MRI showed multiple contrast-enhancing lesions, and enhancement of the ependyma (6/7), meninges (5/7), nerves (2/7), as well as a vasculitic pattern (3/7). Histology revealed inflammatory demyelinating lesions (5/6) with a pronounced inflammatory infiltrate consisting of lymphocytes, plasma cells and eosinophils, and vasculitic vessels. Most patients showed an insufficient therapeutic response and a high disability at last follow-up. Two patients died.

Interpretation:

Meningitis/meningoencephalitis after daclizumab therapy is associated with systemic symptoms, and it may occur even months after stopping daclizumab therapy. This potential lethal side effect is characterized by a dysregulated immune response, potentially caused by a reduction in regulatory T cells. Our findings aim to help physicians manage patients after discontinuation of daclizumab and they underline the importance of postmarketing drug surveillance.